Eu nu mai sunt al acestei lumi:
sunt departe de mine însumi,
desprins de propriul meu trup –
mă aflu printre lucrurile esenţiale !
Eu mă aflu acum foarte aproape de Dumnezeu:
şi nu îmi mai trebuie de cât să întind o mână spre El,
ca să îl pipăi!...
Îl voi aştepta pe bunul Dumnezeu în Atelierul meu…
Constantin Brâncusi
(1876-1957)
Aforisme si texte
Proporţia interioară - este ultimul
adevăr inerent, în absolut toate lucrurile.
*
Simplitatea este o complexitate rezolvata.
*
Eu am voit să înalţ totul dincolo de pământ.
Cocoşii mei cântă !
Şi păsările mele zboară !
*
În timpul copilăriei - am dormit în pat.
În timpul adolescenţei – am aşteptat la uşă.
În timpul maturităţii – am zburat înspre ceruri…
92
Opera de artă trebuie să fie creată ca
şi o crimă perfectă - fără pată şi
fără urmă de autor...
Arta (mea) este realitatea însăşi.
Arta nu este o evadare din realitate, ci o intrare în realitate
cea mai adevărată - poate
în singura realitate valabilă.
93
(Pentru Domnişoara Pogany) s-ar putea să
mă gândesc într-o zi la o interpretare şi mai perfectă!...
Căci cine ştie dacă o operă de artă este vreodată
dusă până la capăt?!...
Sculpturile mele sunt fecioarele mele!... Le gătesc
ca de nuntă!...
Observaţi Dvs., această versiune Pogany
a fost cea dintâi „idee". Braţele au fost modelate într-o
manieră aproape precisă, părul a fost strâns într-un rulou,
spre ceafă, însă faţa avea să îşi piardă
toate caracteristicile sale particulare, cu excepţia ochilor şi
a curbelor, în arc, ale sprâncenelor, în următoarea versiune, capul
a primit forma definitivă a unui oval iar părul a devenit mai
lejer strâns spre ceafă, conceput ca un desen de curbe ondulate,
în ultima versiune - care va fi oare aceea ultima? - capul, braţele,
părul se unduiesc la unison; curbele îşi iau zborul ca o plantă
care se ridică, ele se ondulează, astfel, de-a lungul cefei;
şi îşi lasă amprenta lor pe întreaga compoziţie.
94
Pietrele (operele) pot să devină dintr-o dată...
şugubeţe!...
95
„Spre imensitatea văzduhului" - aceasta este
Pasărea mea.
Copil fiind, am visat totdeauna că aş fi vroit să zbor
printre arbori, spre ceruri.
De 45 de ani port nostalgia visului acestuia şi continuu să
creez Păsări măiestre.
Eu nu doresc să reprezint o pasăre, ci să exprim
însuşirea în sine, spiritul ei: zborul, elanul...
Nu cred că voi putea izbuti vreodată...
Dumnezeirea este pretutindeni;
şi când uiţi cu desăvârşire de tine însuţi,
şi când te simţi umil,
şi când te dăruieşti.
Divinitatea rămâne în opera ta; ea este magică...
Ei bine, o doamnă de la New York, care a simţit într-adevăr
acest lucru,
a plâns şi a îngenuncheat în faţa uneia dintre Măiestrele
mele.
Iubesc tot ceea ce se înalţă.
96
Istovesc la Pasărea măiastră (vrăjită)
din 1909 încoace şi mi se pare, iată, că nu am desăvârşit-o
încă.
Eu aş vroi să reprezint imponderabilul într-o formă
concretă.
97
Păsările măiestre m-au fascinat şi nu m-au
mai eliberat din mreaja lor niciodată.
98
Pasărea de aur!... O lucrez încontinuu!... Insă nu am
găsit-o încă!
99
Măiastră!... Ea se zbate aprig, ca
tot ceea ce am realizat, până astăzi, ca să se înalţe
spre ceruri.
100
Eu nu am căutat, în toată viaţa mea, decât
esenţa zborului! Zborul - ce fericire!...
101
Eu văd această Pasăre de aur foarte
departe - la o sută de kilometri depărtare
şi de o asemenea măreţie, încât să umple întreaga
boltă cerească.
102
Pasărea măiastră este un simbol
al zborului ce îl eliberează pe om din limitele materiei inerte.
Aici am avut de luptat cu două mari probleme. Trebuia să arăt
în formă plastică sensul spiritului, care este legat de materie.
Concomitent, trebuia să fuzionez toate formele - într-o unitate perfectă.
Chiar formele contradictorii trebuiau să se unifice într-o comuniune
nouă, finală,
în filosofia mea asupra vieţii, separarea materiei de spirit şi
orice soi de dualitate rămân o iluzie.
Sufletul şi lutul formează o unitate.
Prin acest oval al trupului Păsării măiestre, eu
am separat şi am combinat două mişcări imperioase
- una deasupra ovalului şi alta dedesubt. Mă întrebam singur:
cum trebuie să balansez oare formele pentru a da Păsării
un sens al zborului - fără efort?
După cum observaţi, am reuşit cumva să fac ca
Pasărea măiastră să plutească.
103
Ce defineşte, oare, civilizaţia noastră?
Viteza! Oamenii cuceresc timpul şi spaţiul, accelerând
fără de încetare mijloacele de a le străbate. Viteza nu
este altceva decât măsura timpului de care ai nevoie ca să poţi
parcurge o distanţă... Şi, uneori, este vorba de distanţa
care ne separă de moarte... Opera de artă trebuie să
exprime tocmai ceea ce nu se supune morţii, însă trebuie să
o facă printr-o asemenea formă, care să rămână
şi o mărturie asupra epocii în care trăieşte
artistul.
104
În vreme ce mă apropiam de New York, pe vaporul
„Paris", pornind din Le Havre, în 1926, cu prilejul Procesului
împotriva vamei SUA, care a interzis expunerea Păsării
măiestre, pe pământ american, la Brummer Galleries, ( Josef
Brummer - manager de artă, evreu româno-austro-ungar, născut
la Botoşani, emigrat în America în 1912, ale cărui galerii de
artă, expunând opere ale avangardei din Paris - Brâncuşi, Picasso,
Marcel Duchamp etc. - au înnoit arta americană şi au devenit
celebre în întreaga lume) eu am avut revelaţia să revăd-rememorez
imaginea atelierului meu, la o altă dimensiune („a large scale"
- devenită cu totul monumentală).
Toate acele arhitecturi (edificii, amplasamente, construcţii)
şi toţi acei zgârie-nori îmi păreau fascinanţi!...
Totul mi-a rămas ca o experienţă unică,
de neuitat.
Am dorit ca Măiastra mea să îşi ridice capul,
fără a exprima cumva prin această mişcare mândrie,
sfidare sau orgoliu.
A fost una dintre cele mai dificile probleme şi numai după o
îndelungată străduinţă
am izbutit să redau această mişcare - integrată în
avântul zborului.
105
Eu nu creez Păsări - ci zboruri.
106
Păsările măiestre sunt o serie
de obiecte diferite,
născute dintr-o căutare unică,
rămasă prin timp încontinuu aceeaşi.
Idealul realizării acestor sculpturi ar fi o mărire care să
umple întreaga boltă cerească,
în ultimele două variante ale Păsărilor - cea albă
şi cea neagră -
m-am apropiat cel mai profund de o dreaptă măsură -
şi am realizat acest lucru cu atât mai mult, cu cât reuşeam
ca să mă detaşez de persoana mea.
107
Eu nu doresc să reprezint în sculpturile mele făpturi
terestre - hamali grei -
ci fiinţe înaripate şi eliberatoare -
şi, pentru aceasta, nu ar trebui să glorificăm nicidecum
munca în sine sau dificultatea efortului.
Acestea rămân cele mai nenorocite dintre lucruri
şi nu sunt, în definitiv, decât un mijloc,
însă până şi Creatorul le-a împrumutat, în drumul său.
108
O pasăre a intrat, odată, prin fereastra
Atelierului meu.
Şi încerca să iasă bătând în geam şi nu găsea
ieşirea - căci se lovea mereu de sticlă.
S-a aşezat apoi să se odihnească. Şi a încercat din
nou şi a ieşit.
Sculptura este la fel: dacă găseşti acel geam (acea ieşire),
te ridici înspre cer, intri în împărăţia cerurilor...
109
Păsările de aur, Măiestrele şi
Coloana fără de sfârşit... sunt nişte proiecte
care,
o dată mărite (agrandies), ar putea să umple toată
bolta cerească şi să o susţină.
Ţelul sculpturii rămâne o nobilă simplitate şi
o grandoare caldă.
110
Între timp, trec zilele, trec anii. Iar eu caut acea
formă definitivă, nepipăibilă, alunecoasă.
111
Încă nu am avut, până astăzi, nici un
fel de artă!... Arta de-abia acuma începe!...
112
Eu vă vorbesc numai despre acea sculptură care
posedă viaţa ei proprie;
iar nu despre una care ar avea vreo formă asemănătoare
vieţii.
De altfel, întotdeauna: teoriile simple şi pure sunt eşantioane
fără de valoare;
numai acţiunea contează.
113
Desăvârşirile mele datează de
cincisprezece ani;
şi sunt în stare să proiectez o sculptură nouă în
fiecare zi.
Însă când sfârşesc oare cu adevărat lucrul meu...
114
Înălţimea în sine a unei opere nu vrea să
vă spună nimic.
Este întocmai ca lungimea unei bucăţi muzicale.
Insă proporţiile interioare ale obiectului - acelea vă
spun Totul.
115
Măsurătoarea este vătămătoare,
tocmai pentru că există în lucruri...
Ele se pot înălţa până la ceruri şi se pot coborî
din nou, pe pământ, fără să îşi poată schimba
proporţiile.
116
Există în toate lucrurile o măsură, un adevăr
ultim.
117
Prin artă, te vei detaşa de tine însuţi.
Iar măsura şi numărul de aur te vor apropia
de absolut.
118
Proporţia interioară - este ultimul
adevăr inerent, în absolut toate lucrurile.
119
Atâta vreme cât obiectele (sculpturile) nu există
decât printr-o opoziţie faţă de tine însuţi,
nu ai să poţi niciodată să îţi dai perfect seama
de adevărata lor esenţă.
Pentru a ajunge la esenţă, trebuie să te detaşezi
de tine însuţi,
proiectându-te în acele obiecte, care, astfel, vor putea vorbi
în locul tău.
120
Nu mai avem nici un acces la spiritul Lumii, poate fiindcă
nici nu îl căutăm;
însă trupul omenesc nu este nici el diferit de structura universului.
Statuile mele sunt ocaziuni ale meditaţiei.
Templele şi bisericile au fost şi au rămas întotdeauna
lăcaşuri ale meditaţiei.
121
O sculptură desăvârşită trebuie să
aibă darul de a-l vindeca pe acela care o priveşte.
122
Să dai senzaţiile realităţii, astfel
cum ni le procură Natura însăşi,
fără însă a reproduce sau a imita,
este astăzi cea mai vastă problemă a Artei.
A crea un obiect care îţi dă prin propriul său organism
ceea ce natura face prin miracolul ei etern,
este ceea ce arta îşi doreşte.
Şi a realiza aceasta, înseamnă a intra în spiritul universal
al lucrurilor
şi nu a te limita la imitarea imaginii lor.
O operă de artă astfel concepută va tinde către echilibrul
absolut;
iar echilibrul absolut rămâne perfecta expresie a Frumosului.
123
În timpurile cele vechi, credinţa clădea forme
adecvate sentimentului religios.
Astăzi însă arta creează conştient forme pure
care exprimă principiile unor legi universale.
Noi nu ştim totuşi să apreciem destul de bine calităţile
sculpturale ale Naturii.
Frumosul în natură rămâne încă închis cunoaşterii
noastre.
Singură Arta ne mai poate procura, în aceste vremuri, cheia înţelegerii
şi perceperii frumosului.
124
De la formele microcosmosului către cele ale macrocosmosului,
varietatea Naturii, în concepţie sculpturală, ne pare a fi infinită,
însă, în infinitatea formelor ei, Natura se ghidează după
o lege constantă şi invariabilă.
Căci fiecare dintre aceste forme şi volume rămâne o creaţie
vie -
un individ cu o viaţă independentă şi cu un caracter
inevitabil personal.
125
Antropomorfismul l-a făcut pe om să încerce
să producă şi să exprime naturalul şi supranaturalul
prin sine însuşi; şi, astfel, omul a neglijat viaţa materiei...
În chiar primele timpuri ale artei creştine, artistul avusese percepţia
posibilităţilor plastice ale pietrei. Sculpturile sale cele
mai mari, catedralele, au fost sculpturi abstracte, nereprezentative,
dar cu un sens definitiv şi concret. Reprezentările (ilustraţiile)
apăreau în catedrale, în forma umană, animalieră şi
de floră, însă toate acestea au fost adoptate pietrei; şi
au devenit detalii ale unei mari unităţi şi ale unui mare
echilibru al ansamblului. Aceşti fanatici exaltaţi şi vizionari
doriseră să redea în chip vizibil armonia universală; iar
monumentele lor abstracte includeau (pe lângă toate acestea) şi
ilustraţia ritului lor, pentru o mai bună înţelegere;
şi iarăşi, piatra era aceea care comanda şi
dirija formele acelor ilustraţii.
Însă, în clipa în care dispăru artistul (de
valoare), iar arta religioasă deveni o aşa-numită... „oglindă
a naturii",
imitaţia împinse arta spre un soi de decrepitudine.
133
Din toată lumea - numai românii şi africanii
au ştiut cum să sculpteze în lemn.
134
Gândeşte-te că stejarul din faţa ta este un bunic înţelept
şi sfătos.
Vorba daltei tale trebuie să fie respectuoasă şi iubitoare:
numai astfel îi poţi mulţumi.
135
Natura zămisleşte o vegetaţie vânjoasă
care creşte drept în sus, de la pământ înspre ceruri.
Iată, Coloana mea fără sfârşit trăieşte
într-o grădină frumoasă - din România...
De jos şi până sus, ea are aceeaşi formă şi nu
îi trebuie nici piedestal şi nici soclu - ca să se sprijine;
iar vântul nu o va dezrădăcina niciodată, căci Ea
va rezista pe propriile-i puteri...
136
Coloana infinirii va fi una dintre minunile lumii...
137
Eu cred că o formă adevărată, în
plastică, ar trebui să ne sugereze infinirea.
Suprafeţele ar trebui să arate, atunci,
ca şi cum ar înainta, încontinuu,
ca şi cum ar pleca, din acea masă,
într-o existenţă cu totul desăvârşită şi
completă...
138
Eu forma o caut în tot ceea ce creez!...
139
Însă sculptura nu este altceva decât apă. Apa însăşi!...
140
Du-te! îmbrăţişează Columna infinirii cu
palmele mâinilor deschise.
Apoi, înălţându-ţi ochii, priveşte-o - şi vei
cunoaşte,
astfel, într-adevăr, sinele cerului...
141
Elementele Coloanelor mele infinite nu sunt altceva
decât
însăşi respiraţia omului,
propriul ei ritm...
142
Coloana infinirii se aseamănă şi
cu o plantă exotică -
la care vor să viseze (veşnic) adolescenţii.
Sau cu însuşi pendulul timpului, răsturnat.
143
Coloana fără de sfârşit este negarea Labyrintului.
144
O sculptură nu se sfârşeşte niciodată
în postamentul său,
ci se continuă în cer, în piedestal - şi în pământ.
145
Un monument depinde întotdeauna de locul anumit pe care
îl alegi
şi de cum va răsări sau va apune soarele deasupra lui,
de însăşi materia înconjurătoare...
De abia atunci, având aceste date (perspective, fotografiate la diverse
ore şi luate din diferite unghiuri),
îţi poţi alege materialele şi poţi să îi studiezi
formele
- care
vor trebui să se lege perfect cu Natura -
şi să îi fixeze monumentalitatea.
146
Nu vedeţi,
oare, aceşti ochi?...
Profilul acestor doi ochi (uniţi - în Templul sărutului)?...
Aceste emisfere reprezintă Iubirea.
Ce rămâne oare (din noi) în amintirea celorlalţi, după
moarte?...
— Numai amintirea ochilor! şi a privirilor! cu care ne-am revelat
dragostea,
pentru oameni şi pentru lume.
Ei bine, aceste profiluri ale Porţii sărutului reprezintă
contopirea, prin dragoste, între bărbat şi femeie.
147
Coloanele Templului
sărutului, sunt rodul unor îndelungi ani de căutări.
La început, am tăiat direct în piatră grupul celor două
fiinţe înlănţuite.
Iar apoi, după mai multă vreme (peste 30 de ani), m-a purtat,
constant, gândul
spre eternizarea unei înalte Porţi..., a unei Porţi
prin care se poate trece dincolo...
Eu nu sunt nici
suprarealist, nici baroc, nici cubist; şi nici altceva de soiul
acesta;
eu, cu noul meu, vin din ceva care este foarte vechi...
148
Acum, la bătrâneţe,
văd că, în fond, Masa tăcerii este o altă,
o nouă Cina cea de taină...
Linia Mesei tăcerii... vă sugerează curbura
închisă a cercului, care adună, uneşte şi apropie...
149
Această
sculptură (operă de o viaţă întreagă) va aparţine
tuturor timpurilor,
din pricină că am despuiat forma esenţială de toate
trăsăturile
care ar putea să vă povestească de vreo anumită epocă
sau de vreo perioadă de ani.
150
Duceţi-vă
la noi, în România, să vedeţi oamenii, costumele, locurile (spaţiul
românesc...).
Duceţi-vă să vedeţi ceea ce am putut să realizez
eu - la Târgu-Jiu !
151
Ceea ce fac
eu astăzi, mi-a fost dat ca să fac!...
Căci am venit pe lume cu o menire!
152
Prefer să
creez aceste sculpturi şi să greşesc;
decât să nu greşesc şi să recreez pe Venus din
Milo -
căci Venus din Milo a mai fost creată odată
şi este, vai,
insuportabil de bătrână.
153
Eu nu fac decât
să împing graniţele Artelor şi mai adânc - în necunoscut.
154
India!... Mă
simt în India ca la mine acasă.
Ceea ce îmi place în India este vitalitatea enormă, vitalitatea copleşitoare,
obişnuită poate numai negrilor şi asiaticilor. (...)
În India, am găsit înţelepciunea mea milenară păstrată
sub ploile Occidentului şi ale tuturor stupidităţilor;
am găsit la paix et la joie!...
Am găsit demnitate fără de trufie şi amabilitate
- fără de slugărnicie.
155
Eu am ajuns
un commis-voyageur în branşa artelor plastice mondiale.
156
Nu am făcut
niciodată nimic pentru vâlvă (...).
Dimpotrivă, am înăbuşit cu încăpăţânare,
pe cât mi-a stat în putinţă, orice soi de spectacol (...).
Fiindcă gloria este poate cea mai mare înşelătorie pe care
au inventat-o oamenii.
Oamenii se iau
pe ei înşişi chiar prea în serios.
Ei vor mai întotdeauna să fie cineva!...
Însă această glorie îşi bate joc de noi, atunci când
ne tot ţinem după ea,
iar de îndată ce îi întoarcem spatele, ea este cea care... aleargă
în urma noastră.
157
În prezent,
eu nu mai visez - iar aşa ceva nu este deloc bine!...
158
Am schimbat
deja albastrul veştmintelor mele cu albul şi galbenul - drept
urmare a unei vârste înaintate.
159
Trăiesc,
acum, ca într-un deşert - singuratic, cu animalele mele.
160
Aşteptaţi
până când voi muri - şi veţi putea vedea numai cum vulturii
se vor aduna împrejurul meu.
161
Vedeţi,
situaţia Broaştei ţestoase îmi pare a fi cu totul
dificilă.
Căci stând mereu lipită de pământ, ea este foarte aproape
de Satana.
Iar când îşi scoate capul afară din carapace, riscă să
fie strivită de însăşi Creaţiunea...
Nu putem să îl ajungem niciodată pe Dumnezeu - însă curajul
de a călători înspre el rămâne important.
162
Sculptura mea
Cocoşul nu mai este cocoş; iar Pasărea măiastră
nu mai este o pasăre: au devenit simboluri.
Eu am căutat mereu naturalul, frumosul primar şi direct, nemijlocit
şi etern!...
Doresc ca Păsările şi Cocoşii mei să
umple odată întreg Universul şi să exprime marea Eliberare!...
Păsările
măiestre zboară, însă Cocoşii cântă!...
163
Cocoşul
sunt eu.
164
Deviza mea (de
artă şi de viaţă) a fost: totul sau nimic.
165
Trebuie să
încerci necontenit să urci foarte sus, dacă vrei să poţi
să vezi foarte departe...
Şi merită să încerci să faci totul, în speranţa
că vei putea odată să intri în împărăţia
sferelor celor înalte.
166
Eu am făcut piatra să cânte - pentru Umanitate.
167
Nebuni sunt
toţi aceia care consideră sculpturile mele drept abstracte.
Ceea ce cred ei că este abstract, este tot ceea ce poate fi mai realist,
căci realul nu însemnează forma exterioară a lucrurilor
-
ci ideea şi esenţa fenomenelor.
168
De câte ori
m-am apucat de vreo operă,
eu aveam sentimentul că un absolut se exprimă prin mine -
şi atunci, nu mai contam ca individ şi nu mai aveam nici un
fel de importanţă.
Aceasta ar trebui să rămână relaţia fiecărui
artist faţă cu Lumea.
169
Nici nu vă
puteţi da seama de ceea ce vă las Eu.
Căutarea
primitivului în artele plastice se îngemănează cu o căutare
a Simplităţii.
Pentru ca acea Coloană fără sfârşit să
se poată înălţa înspre ceruri,
trebuia să fie jertfit cineva.
Daedalus, după ce a construit Labyrinthul,
încercând să evadeze din el, a inventat aripile,
iar fiul său, Icarus, s-a prăbuşit.
Am dat din nou peste Labyrinth pe când mă străduiam să-mi
închid Păsările măiastre
sub bolta unui templu indian,
nemaiînţelegând cum să ademenesc, peste ele, lumina.
Amintindu-mi de Coloana fără sfârşit din România
şi de astrele care se roteau deasupra ei, chemându-i zborul,
am renunţat, în concepţia mea, la bolta de marmură, care
trebuia să copleşească Măiestrele...
Aceste opere,
ca să poată să se înalţe, implorau o libertate deplină;
şi, atunci, am avut revelaţia a cum să evadez din Labyrinth...
M-am sacrificat
întotdeauna pe mine însumi.
Mi-am lăsat dalta şi ciocanul - şi am şlefuit materia
cu propriile-mi mâini.
Mi-am lăsat sculpturile să se joace cu cerul şi cu oamenii,
dovedind lumii că este cu putinţă o sculptură a focului.
Libere - ele erau mereu altfel iubite de oameni, ele însele mereu altfel
iubind.
Dar operele
nu ajung niciodată la o desăvârşire completă,
pentru că însăşi materia nu este desăvârşită.
170
Un înţelept
face din veninul său interior remediu pentru sine;
sau precept de tămăduire pentru semeni (...)
Însă cine nu se luptă în contra Răului, s-a şi predat
deja inamicului.
171
În durere există, întotdeauna, un fior de plăcere.
172
Diavolul şi
bunul Dumnezeu nu se află separaţi, în realităţi;
şi nu sunt nici aici şi nici acolo,
ci ei sunt... simultan şi pretutindeni.
173
Istoria
unei înşelătorii.
Toate acestea s-au petrecut în acele timpuri foarte, foarte îndepărtate,
când oamenii nu îşi dădeau încă seama cum de au apărut
animalele pe lume.
Intr-o zi a
vremurilor acelora foarte vechi, un om a întâlnit în calea sa o păsăruică
ce-şi clocea liniştită ouăle sale. Şi, cum în
epocile acelea primare, animalele şi oamenii se înţelegeau încă
între ei şi îşi puteau vorbi, el a întrebat-o... ce este
lucrul acela tăinuit pe care îl săvârşeşte ea?!...
Iar cum păsările erau gentile, amabile, pentru că în
vremurile de demult animalele purtau un profund respect pentru oameni,
o, chiar un foarte profund respect, în comparaţie cu ceea ce este
astăzi, ea s-a ridicat imediat, pentru a nu ţine înainte-i un
om; şi pentru a-i putea explica... Şi i-a tot explicat,
i-a tot explicat lungă vreme, ah, într-atât de lungă vreme,
încât atunci când s-a reaşezat pe ouăle sale - sărmanele
ouă erau deja moarte şi reci...
Iată de
ce, şi în zilele noastre, păsările care îşi clocesc
ouăle se fac că le plesnesc ochii de o spaimă mută,
atunci când oamenii se apropie de cuiburile lor!...
174
Eliberează-te de pasiuni, eliberează-te
de pofte, eliberează-te de greşeli – acestea sunt trei precepte,
zale şi scut, pentru orice Spirit.
Purtând această armură, eşti puternic în contra răului
- devii invulnerabil.
175
Toate dilemele se rezolvă prin unificarea contrariilor.
176
Împăcarea
de sine se instaurează în sufletul tău - atunci când te priveşti
ca un inel dintr-un lanţ nesfârşit, al înaintaşilor;
şi când nu calci nici măcar cu o iotă prescripţiile
naturalităţii eterne.
177
Se poate că
poezia pură este o rugăciune, însă eu ştiu că
rugăciunea bătrânilor noştri olteni era o formă a
meditaţiei -
adică o... tehnică filosofică.
178
Ţăranii
români ştiu de la mic şi până la mare ceea ce este bine
şi ceea ce este rău.
Tablele lor de valori sunt cuprinse în proverbele, în datinile şi
în doctrina străbunilor -
ca şi în filosofia naturalităţii.
179
Nici o energie morală nu se pierde, în zadar, în Univers.
180
Noi ne jucăm
cu gama tuturor pasiunilor, aşa cum se joacă unii copii de-a
stafiile,
pentru a-şi izgoni spaima de strigoi.
182
Când o societate
nu mai cunoaşte, sau amestecă binele cu răul,
ea se află deja pe povârnişul pierzaniei.
*
Oamenii văd lumea ca pe o piramidă fatală; şi
se înghesuiesc înăuntru-i, pentru a ajunge cât mai sus, înspre vârfu-i;
drept pentru care se şi sfâşie între ei şi sunt cu totul
nefericiţi (nemulţumiţi)…
Pe când, dimpotrivă, dacă ar creşte şi s-ar împlini
în chip firesc, dacă s-ar dezvolta ca şi spicul de grâu pe câmpie,
fiecare ar fi ceea ce trebuie să fie, sau ar putea fi…
(Constantin Zărnescu – Aforismele
şi textele lui Brâncuşi,
Editura CARTIMPEX Cluj, 1998)
O paginã excelentã despre
Brâncusi aici:
http://carmen-maftei.blogspot.ro/2013/05/constantin-brincusi-eu-nu-mai-apartin.html
|